Ræk ud – appel i forbindelse med Corona

❤️❤️❤️❤️❤️❤️ RÆK UD ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

I disse dage ser vi, hvordan hele vores samfund lukker ned for, at vi i fællesskab kan passe på de, der er fysisk mest udsatte, og som risikerer de største fysiske konsekvenser, hvis de bliver smittede med corona.

Fra Landsforeningen Spor vil vi gerne opfordre alle, der enten arbejder med, og/eller har familiemedlemmer eller venner, der er psykisk sårbare, at være ekstra opmærksomme på disse mennesker. Denne gruppe er i disse tider særligt udsatte.

Vi ser, at rigtig mange bliver hårdt ramt af de foranstaltninger, der pt. bliver taget for at begrænse smitteomfanget i Danmark.

Vi kan se, at der er er et stigende antal mennesker, der føler sig meget alene, isolerede og som bliver grebet af angst. Mange oplever at blive retraumatiserede, en meget alvorlig tilstand at komme i, og som det kan være meget svær at komme ud af uden hjælp.

Væresteder, caféer, bostøtteaftaler, møder med kontaktpersoner, psykologsamtaler, den faste gruppeterapi osv. bliver aflyst hele landet over. Det betyder, at de mange, der ikke har stærke netværk i forvejen, nu bliver helt alene med deres svære tanker og følelser af afmagt. For en stor del af denne gruppe gælder tilmed, at de lever på meget lave indkomster og derfor ikke har ressourcer til at betale sig til privat hjælp eller på anden vis forsøde hverdagen.

💙💙💙💙💙 DERFOR 💙💙💙💙💙

.. kommer der her en dybtfølt opfordring og appel fra os til jer alle – ræk ud!

Hvis du er professionel behandler – så ræk ud. Tilbyd hjælpende og støttende samtaler pr. telefon eller på andre digitale løsninger.

Hvis du er familie, ven eller god bekendt – så ræk ud. Du behøver ikke nødvendigvis at gå direkte til de svære samtaler. Bare tag kontakt. Hjælp med at bryde den isolation, som folk kan føle sig fanget i. Del en hverdagsoplevelse. Tag et billede fra gåturen, kagebagningen, fra de ting I finder på at lave. Bestil en lille gave på nettet og få den sendt med kærlige tanker. Del et stykke musik eller en sjov video, du er stødt på. Og hvis den svære samtale melder sig, så bare lyt og vær der. Det er den bedste gave, du kan give et menneske, der føler sig alene.

Vi lever i den digitale tidsalder, så vi har så mange redskaber til rådighed, for at række ud til hinanden, uden at risikere smittefare. Brug dem.

Til de voksne, der lever med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen, henviser vi til vores lukkede Facebook gruppe, hvor man kan finde fællesskab og støtte fra ligesindede.

Spor vil løbende på vores FB-side dele viden om de tilbud, som vi får kendskab til, så følg med her og del vores opslag.

Og så vil vi selvfølgelig gerne sige tak til alle dem, der allerede er i gang.

Pas godt på jer selv og hinanden 💙
– Landsforeningen Spor